6 januari 2025
In 2024 werden meer dan 100.000 AI tools gelanceerd. Dat zegt AI-expert Elisa Baas op LinkedIn. De bekendste: ChatGPT, weten we inmiddels wel te vinden.
Maar wat te doen met die andere 99.999 tools? Hoe kom ik er achter of daar iets bij zit waar ik iets mee kan en hoe gaan deze tools ons vak als communicatieprofessional beïnvloeden?
AI heeft de manier waarop we communiceren al fundamenteel veranderd. Soms zonder dat we het weten. Denk aan ChatGPT, tekstsuggesties in What’s app en CAPTCHA, de tool waarmee je aantoont dat je geen robot bent. ChatGPT geeft ons in enkele seconden een tekst waar we vroeger misschien uren op zaten te zwoegen. Analysetools helpen ons met het analyseren van data. Binnen enkele minuten kunnen we resultaten genereren die vaak net zo goed (of beter) zijn. Maar wat betekent dit voor ons als communicatiespecialisten?
Enerzijds maakt AI ons werk efficiënter. Dat is goed nieuws want, we hebben vaker te veel werk dan te weinig. Als AI onze repetitieve of analytische taken overneemt, kunnen wij ons focussen op strategische taken, creatieve concepten en onderhouden van relaties. Anderzijds stelt AI ons voor ethische en creatieve uitdagingen. Hoe zorgen we ervoor dat de content die we genereren authentiek blijft? En hoe bewaken we de menselijke maat in communicatie?
Of we AI nu zien als kans of bedreiging, we kunnen er niet meer omheen. Het vraagt wel dat we ons blijven ontwikkelen. Begrip van AI en digitale tools wordt een kernvaardigheid. Maar hoe blijf je op de hoogte en hoe scheidt je het kaf van het koren als er in één jaar 100.000 tools bijkomen? Ik probeer op de hoogte te blijven door AI-kenners te volgen via LinkedIn. Maar om er daadwerkelijk je voordeel mee te kunnen doen, geldt voor AI hetzelfde als voor alle andere vaardigheden die we hebben opgedaan: vlieguren maken.
Tot heden hebben we als mens onze meerwaarde: onze creativiteit, empathie en strategisch inzicht – eigenschappen die geen enkele machine kan repliceren. Ben benieuwd of dat in de toekomst ook nog gaat veranderen.