Mijn reis door agf
Foto mijn reis door agf

9 januari 2025

Maart 1995. Na een paar tijdelijke banen vond ik mijn eerste ‘echte’ baan op de marketingafdeling van Groenteveiling Westland in Poeldijk. 

De tijdgeest: veel (jeugd)werkeloosheid en wat banen betreft: pakken wat je pakken kan. Passie voor groenten en fruit had ik nog niet. Maar het kan verkeren...

Het was de tijd van blokveilingen en eerste voorzichtige uitstapjes naar klantgericht werken. Tuinders die vonden dat hun collega de kleinverpakking maar moest doen en soms uren leuren om die ene ‘deelmarkt’ te kunnen vervullen. Ik was toeschouwer van de omslag die daarna is gemaakt, het ontstaan van telersverenigingen en de opkomst van klantgericht werken. En hoe!

Om een vuist te kunnen maken was er behoefte aan schaalvergroting. Groenteveiling Westland ging in 1997 op in The Greenery. Ik werd daar Productmanager. Verkocht paprika’s en ontdekte dat daar mijn passie in ieder geval niet lag. Op zoek naar iets creatievers. Zo kwam ik in 1998 bij Vakblad AGF. In de tijd dat internet nog in de kinderschoenen stond, keken groente- en fruithandelaren reikhalzend uit naar de nieuwste editie.  Met een mooi team maakten we wekelijks en later tweewekelijks een vaktijdschrift. Daar groeide mijn schrijfervaring, kennis van de groente- en fruitsector én mijn netwerk. Vakblad AGF werd ingehaald door het digitale medium: agf.nl. Mij resten mooie herinnering en mijn favoriete exemplaren in een tijdschriftcassette.

Samenwerking kan leiden tot iets moois

Op reportage leerde ik alle ins en outs van de sector kennen. Ik bezocht handelsbedrijven en pakstations van allerlei soorten aardappelen, groenten en fruit. In binnen- en buitenland. Was getuige van productpromoties, promotiecampagnes en innovaties. Was betrokken bij de organisatie van diverse evenementen zoals benoeming van de Vakblad AGF M/V van het jaar, Verkiezing van de Beste Groenteman en de Vakbeurs AGF Totaal in Rotterdam. Langzaamaan verloor deze terrein aan de Fruit Logistica in Berlijn. De beurs die ik, en velen met mij, al zeker 25 keer bezocht.
Ik interviewde bevlogen ondernemers en ervaarde dat een prettig gesprek altijd leidt tot een goed verhaal. Moeizame interviews waren er ook. Het is pas echt een kunst om dáár wat van te maken.

Na tien jaar werd het tijd voor iets anders. Daar hoefde ik niet ver voor te zoeken. Of ik er iets voor voelde om naar Frugi Venta te komen. Zeker! Op 1 mei 2008 startte ik daar als beleidsmedewerker / manager informatie en communicatie. Terug op de Bezuidenhoutseweg in Den Haag met een mooie opdracht. Communicatie richting de leden verbeteren en intensiveren. Nieuwsbrieven maken, ledenbijeenkomsten organiseren, de sector vertegenwoordigen in promotievraagstukken die toen nog werden geïnitieerd door het Productschap Tuinbouw en nog veel meer taken.
Ik werkte o.a. mee aan de arbeidsmarktcampagne  It’s Alive. Een goed voorbeeld van hoe samenwerking tot iets moois kan leiden.

Nieuw hoofdstuk

In 2015 ontstond GroentenFruit Huis. De organisatie groeide en het aantal beleidsthema’s nam toe. Duurzaamheid en gezondheid werden steeds belangrijker. Mijn werkveld was divers. Meer collega’s betekent meer onderwerpen om over te communiceren. Want met alleen hard lopen voor de leden kom je er niet. Ze moeten weten wat hun vereniging voor ze doet. En hoe zorg je ervoor dat je boodschap overkomt in deze wereld van infobesitas?

Ik organiseerde jaarvergaderingen op fantastische locaties, (internationale) symposia al dan niet in samenwerking met andere organisaties, directiediners, personeelsuitjes, was verantwoordelijk voor de contentcreatie, de ontwikkeling van een nieuwe website met ledenportaal, een app, persberichten en ik was het eerste aanspreekpunt voor de pers. Voor een optimaal resultaat werkte ik samen met bureaus waarbij ik de nodige ervaring opdeed met het briefen van bureaus en checken op voortgang en inhoud.

Als secretatis van het Comité Bio mocht ik jarenlang samenwerken met deze gedreven club van bio-ondernemers binnen GroentenFruit Huis. Hun vertegenwoordiging binnen het geheel aan leden komt overeen met het marktaandeel van bio. Een klein maar fijn gezelschap dus. Mijn rol was verbinder en coördinator. De groep bij elkaar houden en zorgen dat het contact tussen het Comité Bio en de overige bedrijven goed was. Dat afspraken werden nagekomen en dat onderzoek werd uitgevoerd en teruggekoppeld.

Zoals gezegd op mijn website. Ik ben flexibel en breed inzetbaar! Na zestien jaar GroentenFruit Huis onderbrak ik mijn reis in agf voor een fietsreis naar de Noordkaap. Een geweldige ervaring die bevestigde wat wij in de groente- en fruitsector wel weten. Als je veel van je lichaam vraagt, moet je je lichaam vooral voeden met gezonde producten waaronder groenten en fruit.

Met Granaatappel Communicatie start ik een nieuw hoofdstuk in mijn reis door agf-land. Heel benieuwd waar het me gaat brengen.